POST-MORTEM UJIAN SARINGAN SATU 2012
BAGI TAHUN 6 DI SK LEMAL, PASIR MAS, KELANTAN
SUBJEK MATEMATIK
Jumlah calon yang menduduki Ujian Bulan Februari 2012 bagi Tahun 6 ialah seramai, 17 orang murid yang mendapat A iaitu sebanyak 16.3%. Murid yang mendapat B seramai 32 orang dan C seramai 26 orang. Jumlah murid yang gagal ialah seramai 29 orang iaitu 27.9%, dengan D seramai 16 orang dan E seramai 13 orang. Pencapaian menunjukkan peningkatan jika dibandingkan dengan pencapaian TOV. Keadaan ini adalah disebabkan oleh kekuatan dan kelemahan yang terdapat pada setiap kelas.
KEKUATAN
Ø 80% murid dapat mengenal, menyebut dan menulis nombor dalam angka dan perkataan.
Ø Murid dapat menambah/menolak secara spontan
Ø 75% murid menguasai fakta asas tambah, tolak darab dan bahagi.
Ø Guru yang mengajar subjek matematik adalah yang berpengalaman dan bermotivasi.
Ø Guru berkebolehan dalam penggunaan ICT dan dapat menggunakan perisian interaktif yang dibekalkan oleh kementerian.
Ø Pengembelengan tenaga daripada guru dan sokongan padu daripada ibu bapa dalam pemantauan kerja rumah turut menyumbang kepada pencapaian prestasi yang tinggi.
KELEMAHAN
Ø Masih ada segelintir murid yang tidak dapat membaca dan menulis dengan baik menyebabkan mereka tidak dapat menulis nombor dalam perkataan.
Ø Sebilangan murid tidak dapat menguasai fakta asas tambah dan tolak dengan lancar.
Ø Sebilangan murid tidak memahami arahan dan kehendak soalan kerana tidak boleh membaca.
Ø Murid lemah dalam operasi darab yang melibatkan dua nombor empat digit dan dua digit atau tiga digit.
Ø Murid tidak mahir untuk menyamakan penyebut pecahan dalam operasi tambah dan tolak. Murid tidak mahir menukarkan unit/formula dalam soalan matematik.
Ø Murid mengalami kesukaran dalam soalan penyelesaian masalah kerana tidak dapat mentransformasikan ayat dalam perkataan ke ayat matematik.
Ø Murid sukar menyelesaikan operasi bahagi melibatkan pembahagian dua digit.
Ø Purata keramaian murid yang melebihi 40 orang dalam satu kelas menyukarkan guru menumpukan perhatian kepada murid yang mempunyai masalah dalam pembelajaran.
Ø Segelintir murid yang tidak bermotivasi yang tinggi dan malas untuk menyiapkan kerja rumah dan ini menyebabkan mereka gagal kerana tidak mempunyai latihan yang mencukupi.
Ø Murid masih lagi lemah dalam membuat penukaran unit.
Ø TOV murid yang rendah menyebabkan terpaksa mengambil masa untuk tingkatkan prestasi.
Ø Pendedahan terhadap soalan berbentuk peperiksaan masih lagi kurang.
Ø Murid tidak dapat kaitkan dengan pembelajaran yang lepas.
STRATEGI
Ø Memperbanyakkan latihan/latih tubi bagi pelajar kelas teratas.
Ø Mengadakan kelas intensif siang dari awal tahun lagi.
Ø Memulakan kelas dengan mengadakan sesi soal-jawab secara spontan berkaitan fakta asas.
Ø Mengadakan sistem ganjaran bagi murid yang berjaya.
Ø Memberikan ceramah motivasi untuk murid dan ibu bapa.
Ø Mengadakan bahan Bantu mengajar yang menarik dan mencukupi bagi membina aliran pembelajaran murid.
Ø Mewujudkan sudut/galeri matematik di sekolah dan di setiap kelas dan memastikan berfungsi dengan baik.
Ø Murid mesti mempunyai buku nota bagi mencatat istilah atau perkataan yang tidak difahami.
Ø Menyediakan senarai semak murid yang lemah bagi tindakan yang selanjutnya.
Ø Mendapatkan buku-buku rujukan dan latihan yang bermutu untuk kegunaan guru dan murid.
Ø Mewujudkan fakta-fakta asas darab di sekitar kawasan sekolah.
Ø Mengadakan solat hajat bagi murid dan ibu bapa.
Ø Program Bijak Sifir.
Ø Mengadakan jadual belajar harian.
terima kasih atas perkongsian yang amt bermanfaar cikgu syaimaa..
ReplyDeletelike blog cikgu =)
ReplyDelete